Nick E. Siriwadh


Musiker, underviser og musikentreprenør


  • Hjem
  • Musikundervisning
  • Musikentreprenør
  • Skribent
  • Instrumentværksted
  • Fotografi
  • Kontakt

Nick E. SIriwadh



Mit instrumentværksted



​

Jeg har spillet musik i over 30 år efterhånden. Det har bl.a. resulteret i, at jeg nu har et utal af musikinstrumenter stående, der alle af og til kræver servicering. Så for at spare en masse tid og penge har jeg indrettet mit eget, private instrumentværksted. Samtidig finder jeg håndværket afstressende og hyggeligt.

Så fra tid til anden hygger jeg mig med at reparere og vedligeholde mine musikinstrumenter. Det er en lærerig oplevelse, der til tider kræver både tålmodighed og et par bandeord, inden tingene lykkes ;)

Det er bl.a. blevet til ombånding, skift af pickupper, båndnivellering, afrunding af skarpe båndender, skift af potmetre og kontakter, skift af stemmeskruer, limning af et flækket dæk, restaurering, skifte af stol og sadel samt standard justering af trussrod, intonering, action osv.

En ting man hurtigt erfarer er, at alt bliver meget nemmere, hvis man har det rette værktøj. Så selv om det kan være en dyr investering, så kan det godt svare sig i længden.

Da jeg også er hobbyfotograf, har jeg forsøgt at dokumentere mit arbejde den vej.

Så her er lidt fotos fra mit værksted til dem, der finder den slags interessant.


Jeg tager IKKE opgaver ind. Har faktisk aldrig gjort det, da jeg har rigeligt med at pleje mine egne instrumenter pt. Men en dag kan det da være, at jeg går den vej. Jeg henviser dog gerne til lokale instrumentværksteder, hvis det er. Vi har et par gode folk i byen, der har styr på den slags.

Jeg håber min fotoserie kan inspirere lidt til at andre tør kaste sig ud i kunsten at klare den selv.



Mit værksted



Pålimning af ny bro på klassisk guitar



Her ser I pålimningen af en ny bro på en af mine klassiske guitar. Denne her er en Prudencio Saez fra Valencia (Spanien). Tvingerne er bestilt hjem fra USA, da det dengang var ret svært af finde sådanne i Europa.

Jeg har eksperimenteret med forskellige stole og har erfaret, at stolens materiale har en meget stor betydning for guitarens klang. Her monteres en stol i gran, der overraskende nok lyder markant bedre på lige netop denne guitar i forhold til en meget dyrere stol i ibenholt, som jeg havde på før denne. Så husk at specs ikke er alt. Det er mere kombinationen af de forskellige dele, der er afgørende.



Modificering af pedalomskifter



Carl Martins Combinator er en loopswitcher, der kan skifte mellem en række effektkombinationer ved kun ét tryk. Den har et indbygget backupbatteri, der kun kan skiftes ved at skille hele pedalen ad. For at gøre livet nemmere on the road, så flyttede jeg batteriet om på toppen af chassiset, så man altid har nem adgang hertil.



Udtrækning af bånd med den helt rigtige båndtang.



Sådan ser et gribebræt ud, der er blevet spillet på i små 15 år. Det har været min main-spade det halve af min guitartid. Så det er hjemmelavet relic, kan man sige.

Det kan være svært helt at undgå chipping, når man fjerner sine bånd - også selv om man opvarmer båndene inden. Det kommer lidt an på træets beskaffenhed.



Min hjemmelavede båndholder.



Montering af nye bånd



Båndene bankes i med den specielle båndhammer efter en mild slibning af gribebrættet samt gennemgang af alle rillerne.



Båndnivellering efterfulgt af crowning.



Båndnivellering efterfulgt af crowning. Jeg har også en radius-block til formålet. Nivelleringen er nok den mest intimiderende opgave i hele ombåndingsprocessen.

Efter at have været i gang selv, så forstår jeg nu udmærket, hvorfor en ombånding ofte koster omkring 3.000kr.



Båndarbejde



Bånd-enderne slibes i den rette vinkel efterfulgt af afrunding af hjørnerne.



Her ses en anden guitar, hvor jeg polerer bånd. Jeg bruger også grit-rubber og andet af og til.



Voksbehandling



Påsætning af nye strenge.



I jagten på de perfekte strenge, så prøver jeg som udgangspunkt altid et ukendt sæt, hver gang jeg skifter. Så jeg har snart prøvet dem alle nu. Her blev det til D'Addario's NY XL. Bestemt ikke dårlige strenge. Indtil videre er min favorit dog Cleartone Strings.



Montering og tilpasning af ny sadel



Installation af Tremol-No



Her har jeg installeret en Tremol-No i min MusicMan-guitar. Egentlig en gammel opfindelse, men den fik en revival, da Guthrie Govan begyndte at bruge den på sine Suhr-guitarer. Den gør, at man hurtigt og præcist kan skifte mellem en floating og locked tremolo.



Behandling af gribebræt med lemonoil.



Rosewood kan have tendens til at tørre ud, så ved det årlige gennemtjek af mine guitarer med rosewoodgribebræt, så får de alle en rengøring, justering samt en omgang olie.



Resultatet



Strenge



Hvis man ofte skifter strenge, så kan jeg varmt anbefale, at man får en stringwinder-adapter til ens skruemaskine. Det kan spare en for en masse tid i længden.



Setup og lodning af elektronik



Ikke alle elguitarer er lige simple indeni. Her ses en af mine Ibanez'er, der har et ret avanceret tremolosystem. I dette tilfælde skiftede jeg humbuckerpickupperne til nogle fra Suhr.



Ibanez Prestige (J-Craft)



Jeg gør mig også i pedalboards



Man er jo ikke en rigtig guitarist, hvis man ikke har bygget sit eget pedalboard og loddet alle kabler selv osv. Her ses mit nuværende board. Selv om det er meget større end normen, så er setup'et ret simpelt. Jeg bruger pt. tre forskellige pedalboards; et allround til elguitar, et til akustisk guitar samt et specialiseret shoe gazer/ambient-board.


More